Blog

Blog

Thailand trip

27-11-17

 

Het is al weer enige tijd geleden dat ik deze blog heb geschreven. Tussen de uploads van de fotoshoot door wil ik mijn eerder geschreven blog toch met jullie delen. Waar was ik gebleven? Een week na de fotoshoot ben ik op backpackavontuur gegaan naar Thailand. Een mooi avontuur en welverdiende vakantie om even weer helemaal op te laden voor nieuwe doelstellingen. Het is uiteraard erg lastig om tijdens je vakantie hetzelfde te blijven trainen en eten als dat je thuis doet. Dit is logisch omdat de omstandigheden anders zijn en je wellicht ook met je reisgenoot rekening moet houden. Dit is helemaal niet erg want vakantie is bedoeld om tot rust te komen en juist even te ontsnappen uit je dagelijkse ‘’sleur’’. Dit heb ik ook in mijn achterhoofd gehouden met de wetenschap dat ik vanuit een vrij laag vetpercentage een grote kans had om vetmassa aan te komen.

 

Maar dit is naar mijn mening niet een reden om helemaal los te gaan en niets te doen. Dit is het punt waar het bij veel mensen mis gaat. Ze worden uit hun patroon gehaald en slaan vervolgens helemaal door. Heel zwart/wit gaan doen mensen vaak alles of niets, terwijl je op vakantie juist genoegen moet nemen met een beetje. Van een beetje kun je namelijk ook maximaal genieten. Een week zonder training gaat je waarschijnlijk voordelen opleveren m.b.t. prestatie omdat je centraal zenuwstelsel ook een keer goed kan herstellen. Maar bij langer dan een week rust zal de meerwaarde van rust steeds kleiner worden en uiteindelijk in een negatieve curve komen. Mijn tip is daarom om je standaarden te veranderen en je doel in je achterhoofd te houden. Nummer één is dat je ontspant en geniet van je vakantie. Nummer twee is over het algemeen dat je gewicht behoud / minimaal aankomt. Qua voeding kun je hiervoor slimme keuzes maken waardoor je toch kan eten wat je wilt maar laat het niet de overhand nemen. Maximaliseer groenten en beperk je koolhydraatbronnen en neem eens wat minder vlees.

 

Qua beweging adviseer ik om veel te lopen. Je ziet hierdoor veel meer van de omgeving en ongemerkt stap je zo honderden kcall weg. Qua training adviseer ik om vooral van je training te genieten. Het is immers vakantie en dat je beweegt is het gene dat telt. Je wilt niet of minimaal aankomen dus kcall inname – verbruik is het belangrijkste. Kijk niet naar het gewicht wat je drukt en doe waar je je goed bij voelt. Wellicht ga je naar een land met een andere cultuur of een vreemde nationale sport. Pak wat van deze cultuur mee en probeer de sport uit! Zo heb ik een aantal Muay Thai privé lessen gevolgd om zo wat van de nationale sport thaiboxen te leren. Dit was een super ervaring waarbij ik weer wat meer geleerd heb over deze vechtsport, waarbij onder andere ellebogen gebruikt mogen worden. Deze ervaring pak ik weer mee en kan ik gebruiken in mijn trainingen waarbij ik af en toe eens wat kickboks elementen toevoeg. Ook als allround trainer maakt mij deze ervaring weer een stukje completer. Uiteindelijk gaat het ook bij bewegen op vakantie om balans en soms moet je gewoon doen! Maak het niet te moeilijk want daar is de vakantie niet voor bedoeld. In de link heb ik een video toegevoegd van mijn ervaring met Muay Thai. Hopelijk inspireert het anderen om ook eens verder te kijken, uit je comfortzone te stappen en wat nieuws te proberen!

 

Gewoon doen!

 

Fotoshoot voor LLB

 

9-9-2017 Eindelijk was het zo ver! Het moment waar ik een tijd naar toe heb mogen werken. Ik heb er ongeveer 9 weken over gedaan om steady van 12-13% lichaamsvet naar ongeveer 8% te zakken om fotoshoot ready te zijn. Het was een super ervaring om creatief te zijn met mijn passie en samen met een professionele sportfotograaf een topprestatie neer te zetten. Niet zomaar gym foto’s maar een creatie waarbij ik goed heb nagedacht om met elke foto een boodschap over te brengen. De hoofdboodschap is dat iedereen op zoek moet gaan naar zijn of haar eigen Lifestyle Balance. Ga voor het maximaal haalbare voor jou: Be your own visionairy. Ik vind het namelijk een uitdaging om verschillende personen met ieder een eigen doel en motivatie te helpen. Zo help ik mensen om af te vallen, beter te laten bewegen maar ook mensen die een heel specifiek (bodybuilding) doel hebben en het maximale uit hun lichaam en coaching willen halen!

 

Voor mij was mijn ideale Lifestyle Balance dat ik fotoshoot ready zou staan waarvoor ik niet ‘’alles hoefde te laten’’. Mijn training was opgebouwd vanuit het Bayesiaanse principe waarbij het aantal sets per spier per week getest en volledig gecalculeerd was. Progressive overload was nog steeds de leidraad want je krachtniveau zegt veel over je spiermassa. Met een optimaal schema kun je nog steeds sterker worden tijdens je cut! Zo blijf je spier behouden, of bouw je zelfs lichtelijk wat op. Mijn squat gewicht is bijvoorbeeld met 10 kg omhoog gegaan.

 

Er zijn genoeg mensen die zich maandenlang ‘’opsluiten’’ en zich dingen gaan onthouden. Voor mij was balans het keyword en zo ben ik toch op z’n tijd gaan stappen (vierdaagsefeesten kan je toch niet voorbij laten gaan?) en ben ik naar wat feestjes geweest. Alles met mate en ik heb op deze dagen mijn koolhydraten en kcal beperkt (want die drink je toch later op) om zo min mogelijk effect te ervaren maar toch te ontspannen. Ik merkte wel sterk de effecten van alcohol en het verleggen van grenzen, een aantal keren was de plaatselijke cafetaria niet veilig!

 

De laatste week: peak week heb ik een strenger protocol gehad. Ook hierbij heb ik een combinatie gemaakt van de evidence-based kennis en praktische inzichten om zo een voor mij ideaal protocol op te stellen. Door het strenge protocol zakte ik nog 200 kcal per dag en heb ik mijn koolhydraten en vochtbalans gemanipuleerd. Ik heb de eerste dagen mijn koolhydraten beperkt en mijn training aangepast zodat het glycogeen uit mijn spieren zou gaan. De dag voor de fotoshoot heb ik juist erg veel koolhydraten gegeten wat het effect van supercompensatie geeft, waardoor je spieren voller ogen. Koolhydraten trekken namelijk vocht aan wat in de spier komt. Tot de dag voor de fotoshoot heb ik mijn waterinname verdubbeld met als effect dat ik door de enorme vermindering minder vocht onder mijn huid zou hebben op de fotoshoot dag er extra scherp bij te staan.

 

Kort samengevat was het een super ervaring om het beste in mijzelf naar boven te halen. Ook al ben je kritisch en wil je altijd beter zijn, wederom de boodschap: soms moet je gewoon doen! Als bijlage heb ik een protocol toegevoegd dat ik zelf heb opgesteld. Hij is alleen van toepassing op mijzelf en ik ben niet aansprakelijk voor de gevolgen van het nabootsen hiervan.

 

Download Peak Week Protocol

 

Gewoon doen!

 

Bewegen tijdens een trip of vakantie

 

Helaas heb ik wegens een enkelblessure nog niet willen posten wat ik zou willen, maar bij deze toch mijn eerste blog! De blogs die ik ga schrijven zullen vooral gaan over mijn leefstijl als personal trainer en is bedoeld om anderen te inspireren, motiveren en out of the box te laten denken. De grootste boodschap die ik wil doorgeven is dat je vaak gewoon moet doen in plaats van obstakels te zien. Hier leer je namelijk altijd van! Verder raad ik aan om qua kennis over fitness en voeding de juiste personen te volgen die daadwerkelijk hun verhaal grondig kunnen onderbouwing in plaats van hun verhaal op ervaring te baseren. Dit zegt namelijk vaak vrij weinig.

 

Momenteel zit ik in een periode waarbij ik aan het cutten ben voor professionele foto’s voor de site. Ik vind het belangrijk dat ik naast het cutten toch een zo normaal mogelijk kan leven. Soms is dat moeilijk, vooral als je genoodzaakt bent uit je omgeving en structuur te gaan. Dit kan zijn op een feestje of in mijn geval afgelopen weekend mijn trip naar Londen. Ik heb het tracken deze paar dagen los gelaten, want je wilt immers toch ook een vakantie gevoel hebben. Als je het goed doet kan dit het proces alleen maar verbeteren! Ik kon er voor kiezen om tijdens het tripje niets te doen aan beweging en totaal niet te kijken naar wat ik at maar dit vind ik persoonlijk het domste wat je kunt doen.

 

Waarom?

 

Je hebt letterlijk de hele dag om iets uit te voeren en op de mooiste plekken te komen! Je komt hierdoor weer op nieuwe plaatsen waar je normaal niet zou komen als toerist. Zo ook in Londen, daar zijn de zogenaamde parkruns waarbij mensen met z’n alle 5km door een groot park kunnen hardlopen. Super initiatief om de Londenaren meer in beweging te krijgen. Mijn enkel is weer hersteld dus deze run heb ik de eerste ochtend van mijn trip mee kunnen pakken. Als ik dit niet gedaan had was ik waarschijnlijk nooit in dit parkje gekomen…

 

Verder heb ik heel veel gelopen om dingen te bezichtigen wat allemaal weer extra beweging is ten opzichte van en reguliere dag. Hierbij heb ik boven de 25.000 stappen gehaald waar je normaal never aan zult komen. Op mijn laatste dag ben ik naar de bekende ‘’hardcore gym’’ Muscleworks gegaan. Ze hebben er dumbells van 67,5 kg en alles is oldskool opgezet met oude bodybuilding posters en vooral veel oud staal. Super om in een andere gym te trainen waardoor je weer inspiratie op doet! Doel van mijn training: lekker bezig zijn zodat ik niet uit het trainingsritme zou komen. Ik heb lekker zoals alle bro’s in de gym mijn spieren opgepompt in plaats van een gestructureerd en doordacht programma. Op z’n tijd is dat top want je bent immers op vakantie waarbij plezier voorop staat. Tracken heeft weinig zin want de gewichten voelen toch anders aan als wat je gewend bent. Inmiddels ben ik thuis van mijn trip met de conclusie dat ik afgelopen weekend zelfs een paar honderd gram ben afgevallen! Door de juiste keuzes te maken heb ik goed balans weten te houden en toch kunnen genieten. Ook als je uit je patronen stapt door bijvoorbeeld een trip te maken kun je een balans vinden tussen genieten en hetgeen waar je zo hard voor werkt. Binnenkort post ik meer over mijn nieuwe online coaching methode en over een nieuwe trip.

 

Stay tuned…

 

 

 

 

Over

Linden Lifestyle Balance

Evidence-based lifestyle coaching

KvK: 67523552

The Netherlands

Contact Linden Lifestyle Balance

Copyright © 2017 Linden Lifestyle Balance | Alle rechten voorbehouden